California Highway 1 tweede deel

4 april 2018 - Monterey, California, Verenigde Staten

Deze dag wordt er een van uitzichtpunten, uitzichtpunten en uitzichtpunten. We rijden naar Monterey, eerst maar weer eens tanken. Staat daar geen 11 feet op de overkapping? merkt Toiny heel attent op. Pff, net op tijd, wij hebben minimaal 12 feet nodig! Met moeite keren en naar het volgende tankstation. We volgen daarna eerst een tijdje de Ocean Boulevard en stoppen bij Lovers Point voor een bakje koffie. Nou ja bakje, de kleinste maat in de USA is 12 fl Oz, oftewel 35 cl. Lekker buiten in de zon slurpen we de beker leeg, van de gratis refill zien we maar vanaf. Hier rijden de parkeerwachters rond in elektrische golfkarretjes en die zijn behoorlijk actief, waarover later meer. We rijden we naar de ingang van de 17-mile drive. Deze schitterende weg loopt door Pacific Grove en Pebbles Beach, langs 2 (!) golfbanen en prachtige uitzichtpunten. Het betreffende stuk schiereiland is een grote privé wijk en je kunt er alleen in komen via een tolpoort, entree is $ 10,25 (die 25 cent doen het natuurlijk). Aan de huizen en de omgeving te zien heb je wel iets meer dan een modaal inkomen nodig om hier te wonen. Bij een van de vista's zien we een grote rots, volledig wit bescheten door vogels, zeer toepasselijk bird-rock geheten. Er zitten ook zeehonden en in het water drijven tientallen zee-otters. Wel wat verder weg, dus de meegenomen verrekijker komt goed van pas. We staan ergens langs de route even op de kaart te kijken, klopt er een meter-maid uit zo'n golfkarretje op het raam om te vertellen dat we met de linkerwielen nog op het asfalt staan. Foei Frans, je moet toch weten dat zoiets niet mag! We bedanken Rita vriendelijk en rijden verder. Het shopping center van dit rijke mensen reservaat laten we maar voor wat het is, maar de route is wel zeer de moeite waard.
Daarna verder Highway 1 naar het zuiden, tot aan Big Sur. Ook hier weer veel stopplekken om van de ruige kust te kunnen genieten. We zitten af en toe flink hoog boven het water, gelukkig liggen er overal grote rotsblokken die de rand van de klif duidelijk markeren. Bij Big Sur aangekomen blijkt de camping vol te zijn, nog steeds die verdomde spring-break! Dan maar terug, nou moet dat toch vanwege de mud-slide verderop, maar we waren dat pas morgen van plan.
We vinden een camping in Monterey waar nog wel plaats is (laatste!), bijzonder krakkemikkige WiFi dus van foto's uploaden komt niks.