Naar de kust

1 april 2018 - Harmony, Verenigde Staten

Gisteravond hebben we een uurtje aan de picknicktafel gezellig zitten te bomen met een Amerikaans koppel, ongeveer van onze leeftijd. Hij een gewezen hippie, heeft de Route 66 diverse keren afgelegd op zijn motor ( wel al een tijdje geleden). Zij door Europa getrokken in een gehuurd Westfalia camperbusje zo rond 1980. Pas de volgende dag valt ons in dat we in die tijd op een camping in Zuid Frankrijk een groep Amerikanen in zo'n busjes hebben ontmoet! Het zal toch niet ....? We zullen het nooit weten. Leuk gesprek, we waren het over veel dingen eens, zoals de slechte toestand van de wegen hier, de idiote houding t.o.v. het wapenbezit, religie als bron van veel ellende. Verder veel tips over de kust van California, al wisten ze dan weer niet dat Hwy 1 nog steeds niet helemaal open is vanwege de mudslides van vorig jaar.
Vandaag rijden we richting kust, het eerste uur over een alweer eindeloze weg door werkelijk eindeloze velden vol fruit bomen. De grootschaligheid van de USA is hier wel heel duidelijk zichtbaar, ongelooflijk hoeveel boomjes hier staan. Ik moet meteen denken aan het laatste deel in the Grapes of Wrath, hopelijk zijn de arbeidsvoorwaarden voor de arbeiders inmiddels wel verbeterd, maar ik vraag het me af.
Verder gaat de reis door een schitterende route langs de Saint Gabriel mountains en de Sierra Madre. Na de winterkleuren van het Noordoosten, het grijs en geel van de woestijnen nu dan het groen van California. Minder leuk dat naarmate we de oceaan naderen, de temperatuur omlaag gaat. Het is wat mistig aandelen kust, iets wat hier vaak voor schijnt te komen. Bij Pismo beach is het wel erg druk, Zandvoort maar dan met palmbomen. We vinden ternauwernood plek op de camping van Moro Bay Statepark, het is er vol. We hadden gehoopt dat de vakanties voorbij zouden zijn, mooi niet dus. Wel een ontzettend leuk aangelegde camping pal aan de baai naast een golfbaan (jammer dat ik m'n golfbewijs thuis heb gelaten...). Het is een typisch Amerikaanse gezinscamping, veel tentjes, zigzag fietsende kinderen, picknicktafels vol gestapeld met etenswaren en frisdranken.
We wandelen even naar een uitzichtpunt en drinken een biertje op het terras van het jachthaven café. Terug op de camping raken we aan de praat met een senioren koppel kamperend in een tent (eigenlijk moet ik zeggen worden we aan de praat gehouden), duidelijk liefhebbers van spirituele dranken, zij een Engelse (na 50 jaar nog steeds te horen), hij bepaald geen fan van kapper en tandarts. Hij kwam overigens wel op de proppen met een grote kruik prima lokaal gebrouwen stout!

1. Eduard & Fien:
    2 april 2018
    Hoi Frans & Toiny, vandaag voor het eerst alle verhalen en foto's bekeken. Interessante reis! Mooie foto's. Wel veel ouwe meuk, zeg. Geniet nog van de verdere reis! Hartelijke groeten van Eduard & Fien (allebei nog een beetje gammel op de pootjes na onze ziekte).